170 LAT NA RYNKU, 60 LAT W BRANŻY MORSKIEJ

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Prezesem Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. – panem Andrzejem Dubajem.

 

Panie Prezesie, H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. ma bogate doświadczenie w produkcji silników  dla przemysłu morskiego oraz do zastosowań stacjonarnych w zespołach prądotwórczych.

To prawda. Historia produkcji silników sięga 1956 roku, kiedy Spółka zakupiła od Sulzer Brothers Ltd. (dziś Wärtsilä) pierwszą licencję i  rozpoczęła produkcję dwusuwowych silników okrętowych. Równolegle została także uruchomiona fabryka wysokoprężnych, średnioobrotowych silników do napędu zespołów prądotwórczych, lokomotyw i małych statków oraz produkcja sprężarek powietrza rozruchowego do maszynowni okrętowych, również własnej konstrukcji. W 1959 roku Spółka dokonała zakupu drugiej licencji na produkcję silników od duńskiej firmy Burmeister and Wain (obecnie MAN Diesel & Turbo). Spółka stała się jednym z największych producentów w Europie. Jej logo HCP rozpoznawalne w najdalszych zakątkach świata. Do 2015 r. H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. wytworzyła niespełna 1,5 tys. silników o łącznej mocy 14 tys. MW. Silniki Spółki pracują ponadto w elektrowniach w 13 krajach. Spółka ma doświadczenie w dostawach zespołów prądotwórczych wyposażonych zarówno w silniki dwusuwowe, jak i czterosuwowe spalające różnego rodzaju paliwa: olej  napędowy,  biopaliwa,  gaz  ziemny i biogaz.

W jakich obszarach Spółka dziś jest obecna w branży morskiej?

H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. produkuje i oferuje do sprzedaży części zamienne do silników spalinowych dwu- i czterosuwowych. Świadczy ponadto profesjonalne usługi serwisowe silników. Od 1996 roku usługi te świadczyła spółka H. Cegielski-SERVICE Sp. z o.o. należąca do Grupy Kapitałowej H.CEGIELSKI-POZNAŃ. Z dniem 31 lipca 2015 r. nastąpiło połączenie tej spółki z H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. i aktualnie usługi serwisowania silników świadczone są przez utworzony pion serwisu. Głównym celem połączenia było stworzenie optymalnych warunków do świadczenia usług serwisowych silników oraz lepszej obsługi klienta w zakresie sprzedaży części zamiennych. Obecnie Spółka może czerpać z najlepszych praktyk i doświadczeń obu organizacji, co powinno mieć pozytywny oddźwięk na rynku. H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. od 1964 roku wykonuje precyzyjną aparaturę paliwową, której wysoka jakość z pewnością nie może być kwestionowana przez użytkowników. Części zamienne produkowane są na podstawie umów licencyjnych. W sierpniu 2015 r. na mocy umowy z QuantiParts B.V. (spółka zależna Wärtsilä Netherlands B.V.), Spółka uzyskała wyłączne prawo do produkcji i sprzedaży silników typu A20, A25 oraz S20 oraz części do nich na rynku polskim, rosyjskim, tureckim i greckim. Posiadanie licencji oraz bogatej wiedzy o budowie i pracy silników „od podszewki” jest jednym z najistotniejszych elementów przewagi konkurencyjnej H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. na rynku. Spółka cały czas podtrzymuje i dba o dotychczasowe kontakty w branży morskiej. Dąży również do nawiązywania nowych relacji biznesowych z klientami finalnymi, armatorami, agentami, przedstawicielami i innymi kontrahentami funkcjonującymi właśnie w tej branży. Spółka realizuje dostawy części i usługi serwisowe silników dosłownie „na całym świecie”.

Czy Spółka posiada jakieś szczególne osiągnięcia bazujące na wieloletnim doświadczeniu w serwisowaniu silników okrętowych?

Zachowując dawno ustalone standardy, H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. stara się dostosowywać do ciągle zmieniającej się rzeczywistości i podążać za światowymi trendami np. w kierunku obniżki wszelkiego rodzaju kosztów eksploatacji silników, zachowując jednocześnie wysoką jakość własnych wyrobów i usług. Spółka posiada m.in. wypracowaną wspólnie z Odlewnią Żeliwa „Śrem” technologię na procesy odlewania i obróbki tulei cylindrowych, produkowanych w oparciu o licencje silników dwusuwowych. Technologia ta pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej żywotności tulei cylindrowych, rzędu 70.000 godzin eksploatacji, gdzie średnia światowa wynosi ok. 40.000 godzin. Działalność pionu serwisowego, koncentruje się wokół wykonywania przeglądów i napraw dwu i czterosuwowych silników spalinowych, stosowanych jako napęd główny statku lub jako napęd zespołu prądotwórczego. Na bazie wieloletnich doświadczeń firma stworzyła własne, nowatorskie rozwiązania, mające na celu poprawę pracy silników, umożliwiających wydłużenie żywotności głównych podzespołów, przystosowanie silników do rosnących wymagań ochrony środowiska oraz obniżanie bieżących kosztów eksploatacji. Jednym z nich jest opatentowane w Europie oraz wielu krajach świata
(m.in. Japonii, Korei, Chinach) rozwiązanie Cegielski Service Recommendation Pack, wprowadzające na silnikach dwusuwowych napędu głównego statków pewne modyfikacje. Zwiększają one żywotność tulei cylindrowych (również innych producentów niż H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.) i pierścieni tłokowych oraz wydłużają czas między kolejnymi przeglądami układu tłok – tuleja. CSR Pack został wdrożony na różnych typach silników. Podkreślić należy, że przeglądy wykonywane co parę tysięcy godzin pracy potwierdziły w ciągu wielu lat, słuszność przyjętego rozwiązania technicznego. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw wymaganiom IMO (International Maritime Organization), Spółka stworzyła własną procedurę, pozwalającą na przystosowanie silników do wprowadzanych przez ww. organizację wymagań ekologicznych. Działania te miały na celu ograniczenie emisji w spalinach tlenków azotu oznaczanych NOx. Opracowana procedura została zaakceptowana przez Towarzystwo Klasyfikacyjne GL, które w oparciu o analizy i procedury H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A., wydaje dla konkretnych statków certyfikaty EIAPP (Engine International Air Pollution Prevention Certificate). Upoważniają one do pływania po wodach międzynarodowych i wszystkich obszarach, w których obowiązują wymagania IMO odnośnie ograniczonej emisji NOx. Z uwagi na wymogi w dziedzinie ekologii, w niektórych obszarach morskich zostały wprowadzone ograniczenia dotyczące stosowanych paliw do napędu silników. Wymóg spalania paliw o niskiej zawartości siarki spowodował pojawienie się problemów eksploatacyjnych silników. W związku z tym Spółka opracowała specjalne zalecenia i wytyczne dla armatorów, które ograniczają szkodliwy wpływ paliw niskosiarkowych na aparaturę paliwową oraz układ tłok – tuleja cylindrowa. Dla silników dwusuwowych Firma wskazała konkretne zalecenia dla rodzajów olejów cylindrowych, stosowanych w zależności od zawartości siarki w paliwie. Ponadto, od kilku już lat, w okresie ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego wyraźnie widać mniejsze zapotrzebowanie na przewozy morskie. Armatorzy dla ograniczenia kosztów eksploatują znaczną część statków z mniejszym obciążeniem i przy mniejszych prędkościach pływania. Silniki napędu głównego pracują wtedy w sposób ciągły przy stosunkowo niskim obciążeniu, które nie jest optymalnym punktem pracy. Może to wpływać niekorzystnie na stan silnika i zużycie niektórych części. W związku z tym Spółka opracowała i wdrożyła w praktyce przystosowanie silników do pracy ciągłej z niskim obciążeniem tzw. Slow Steaming. Zmiana niektórych podzespołów i zmodyfikowana regulacja dodatkowo wpływają również na mniejsze zużycie paliwa i olejów. Dzięki posiadanym możliwościom technologicznym, Spółka realizuje wiele dużych, i zarazem niekonwencjonalnych kontraktów. Jednym z nich była naprawa 7. cylindrowego silnika napędu głównego o średnicy cylindra 600 mm. Powierzone Firmie zadanie polegało na naprawie podstawy, jednej z ważnych części silnika, będącej stalową konstrukcją nośną, w której zamontowany jest wał korbowy. Na niej zbudowany jest cały silnik. Armator zauważył w czasie eksploatacji problemy ze stanem panewek łożysk wału korbowego. Przeprowadzona inspekcja stwierdziła pęknięcia blach i spoin w szczególnie obciążonych węzłach konstrukcyjnych podstawy. Długość niektórych pęknięć dochodziła nawet do 1 m. Opracowana przez Spółkę propozycja rozwiązania problemu oparta była na wypracowanej i wielokrotnie sprawdzonej w praktyce technologii. Podejmowane wcześniej przez armatora próby naprawy zniszczeń nie dały rezultatu, nie zatrzymały nawet dalszego pękania konstrukcji. Prace wykonywane były w systemie zmianowym przez 24 godziny na dobę i trwały 20 dni. Trudność naprawy polegała nie tylko na uzyskaniu wysokiej jakości spoin, ale na takim wykonaniu naprawy, aby nie doprowadzić do deformacji konstrukcji. Luzy w łożyskach wału korbowego mierzone są w setnych częściach milimetra. Podstawa tego silnika posiada dziewięć łożysk, które muszą być dokładnie wyosiowane. Jakakolwiek deformacja konstrukcji powodująca przesunięcie któregoś z łożysk prowadzi do deformacji linii wału korbowego. Prawidłowo wykonana, wg technologii Spółki naprawa, nie deformuje podstawy i nie wymaga obróbki linii wału. Potwierdzają to wykonane przed i po naprawie pomiary ułożenia wału oraz bezproblemowa eksploatacja silników naprawianych według tej technologii.

Czym dziś zajmuje się H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.? Czy jej działalność nadal opiera się głównie na branży morskiej?

Produkcja i świadczenie usług dla branży morskiej stanowi dziś część profilu działalności Spółki. Od 1992 roku Spółka produkuje dmuchawy powietrza wykorzystywane w oczyszczalniach ścieków, energetyce, przemyśle chemicznym, tekstylnym, szklarskim, papierniczym, farmaceutycznym, gazowniczym, rafineryjnym, górniczym, hutniczym i wszędzie tam, gdzie potrzebne są urządzenia technologiczne dostarczające czyste, wolne od oleju sprężone powietrze. Dotychczas wyprodukowała kilkaset tego typu urządzeń. Świadczy również usługi serwisowe tych urządzeń. H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. oferuje również szeroki zakres usług kooperacyjnych: obróbkę skrawaniem, kompleksową obróbkę kół zębatych, obróbkę cieplną, spawanie i cięcie. Jest uznanym producentem maszyn i urządzeń przemysłowych do różnego typu zastosowań w przemyśle, konstrukcji spawanych (również hal przemysłowych) i innych elementów o szerokim zastosowaniu użytkowym, w tym konstrukcji i urządzeń dla projektów offshore: wciągarek, nawijarek, urządzeń dźwigowych i korpusów przekładni z przeznaczeniem na platformy wiertnicze i statki. Spółka produkuje ponadto elementy maszyn górniczych, budowlanych oraz wykorzystywanych w przemyśle energetycznym i hutniczym, a także wielkogabarytowe zawory klapowe, kulowe i stożkowe oraz koła zębate. Dostarczyła również iglicę centralną Stadionu Narodowego w Warszawie.

Czy H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. planuje powrót do produkcji silnikowej?

Jest to brane pod uwagę. Aktualnie Spółka rozważa kilka możliwości produkcji silników z przeznaczeniem na eksport. H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. jest w tej chwili jedyną spółką w Europie, która może wyprodukować silnik dwusuwowy. Trwają również rozmowy dotyczące produkcji silników czterosuwowych. Infrastruktura Spółki jest przystosowana do produkcji silników.

Jakie cechy wyróżniają działalność Spółki?

Spółka specjalizuje się w produkcji wyrobów w niedużych seriach, wymagających dużego zaangażowania myśli technicznej oraz elastycznej organizacji produkcji. Ma wdrożony  Zintegrowany System Zarządzania, posiada uznane certyfikaty spawalnicze i uprawnienia do szkolenia spawaczy, jak również Certyfikat zgodności zakładowej kontroli produkcji i Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego. Przewagę konkurencyjną Spółki stanowi posiadany park maszynowy umożliwiający obróbkę wielkogabarytowych detali z bardzo wysoką precyzją oraz zaplecze inżynieryjne, które tworzy wysoko wykwalifikowana kadra. H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. posiada także możliwość opracowania dokumentacji wykonawczej. Jej zaplecze techniczne jest przygotowane do produkcji skomplikowanych elementów i urządzeń wymagających montażu.


Opublikowano

w

przez

Tagi: