Grupa Kapitałowa OT Logistics, największy operator portowy w Polsce i lider w obszarze żeglugi śródlądowej w Europie Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 2015 roku 752,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 15,6 mln zł. Jest to znacznie mniej niż w 2014, kiedy spółka osiągnęła odpowiednio 831,9 mln przychodów ze sprzedaży
i 32,9 mln zysku netto.
Wpływ na gorsze wyniki osiągnięte w całym 2015 r. miały czynniki zewnętrzne, takie jak konflikt zbrojny na wschodzie Ukrainy i związane z tym czasowe ograniczenie przepływu ładunków drogą kolejową, jak również sytuacja na rynku węgla i stali, która zmniejszyła sprzedaż w ramach działalności portowej. Na wyniki wpływ miało również wiele pojedynczych zdarzeń jednorazowych, m.in. koszty związane z reorganizacją Grupy. Mniejsze wpływy to także efekt sprzedaży spółki zależnej Elbe Rijn Lloyd B.V. w grudniu 2014 roku (holenderska spółka zajmująca się załadunkiem towarów na statki żeglugi śródlądowej oraz organizacją transportu).
Pomimo trudnego rynku, zwłaszcza jeśli chodzi o podstawowe ładunki przewożone jednostkami OT Logistics, a więc węgla i stali, w ubiegłym roku Grupa kontynuowała swoją strategię rozwoju, m.in. wydzierżawiła nieruchomości na terenie Portu Gdańsk w celu budowy największego w regionie terminala specjalizującego się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz. Spółka zainwestowała również w akcje operatora największego portu w Chorwacji, stając się jego największym branżowym udziałowcem (ok. 21 proc. akcji).
Obecnie w strukturze przychodów Grupy Kapitałowej OT Logistics największy udział mają usługi spedycji – 55 proc., przewozy i inne usługi transportowe – 30 proc., usługi portowe (przeładunki i składowanie) – 12 proc. Pozostałe usługi świadczone przez spółki Grupy generują 3 proc. przychodów OT Logistics. Sprzedaż krajowa stanowi 79 proc. przychodów, pozostałe 21 proc. to sprzedaż poza granicami naszego kraju, m.in. w Niemczech, krajach Beneluksu, Czechach, Słowacji, krajach Skandynawii, krajach Półwyspu Bałkańskiego, Wielkiej Brytanii i w USA.
– W 2015 r. musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 r. staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy, że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki Kanału Sueskiego – mówi Zbigniew Nowik, prezes Zarządu OT Logistics.
W 2015 r. Grupa Kapitałowa OT Logistics powiększyła się również o spółkę Landkol (obecna nazwa OT Rail), zajmującą się przewozami kolejowymi, która specjalizuje się w przewozie kruszyw oraz towarów masowych.
Duże znaczenie dla rozwoju usług portowych Grupy ma również zawarta w ubiegłym roku umowa 30-letniej dzierżawy nieruchomości na terenie Portu Gdańsk. Spółka chce zbudować największy w regionie terminal specjalizujący się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz.
– Zrealizowane przez nas w 2015 r. przedsięwzięcia i związane z nimi plany rozwoju Grupy sprawiły, że przystąpiliśmy do prac nad aktualizacją naszej strategii rozwoju Grupy. To szczególny moment, bo w tym roku OT Logistics obchodzi 70-lecie swojego istnienia. Przez lata działaliśmy lokalnie, jedynie na Odrze, gdzie zajmowaliśmy się transportem wodnym śródlądowym węgla i rud żelaza. Dziś skupiamy ponad 20 podmiotów wyspecjalizowanych w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. Tak w Polsce, jak i poza jej granicami. Chcemy wykorzystać ten potencjał – twierdzi Zbigniew Nowik.
– Z uwagą obserwujemy też działania przedsiębiorców, rządu i samorządowców na rzecz rewitalizacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Zaczynają się one przekładać na realne programy poprawy warunków żeglugi w naszym kraju – dodaje prezes OT Logistics.