Nova Star, to nowy (choć nabyty z „drugiej ręki”) prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Od wiosny zacznie regularne rejsy z Trójmiasta do szwedzkiego Nynäshamn pod Sztokholmem.
To wprawdzie jednostka używana, ale zaledwie siedmioletnia i w pełni odpowiadająca długiej trasie z Gdańska do Nynäshamn.
„Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe. M/f Nova Star, wybudowana w 2011 roku, posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podróżujący będą mogli spędzać czas podczas rejsu w bardzo komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne.” – czytamy w komunikacie PŻB.
– Zanim wejdzie na linię zostanie przemalowany na nasze barwy. Nazwa na razie pozostanie nie zmieniona. Prom będziemy mieli bowiem w długotrwałym użytkowaniu. Formalnie nie będzie naszą własnością – wyjaśnia Obserwatorowi Morskiemu Piotr Redmerski, prezes PŻB.
Trasa z Gdańska do Nynäshamn nakłada na przewoźnika szczególne wymagania. To 18 godzin podróży, które pasażer powinien spędzić w komfortowych warunkach i móc – w miarę możliwości – czymś wypełnić czas przebywania na promie.
Nova Star takie warunki spełnia. Na promie znajdują się także miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem dla szerokiego grona klientów, także dla rodzin z dziećmi.
Pozyskanie piątej jednostki, to część strategii spółki nazwanej Programem Batory zakładającego odmłodzenie floty i zwiększenie potencjału PŻB. Jego kluczowym momentem maja być nowe promy zbudowane dla PZB w Stoczni Szczecińskiej.
Wejście promu Nova Star planowane jest na przełomie marca/kwietnia bieżącego roku.
– Będzie on pływał wahadłowo z Wawelem, co oznacza dwukrotne zwiększenie naszego potencjału na tej linii – dodaje Redmerski.
mpr
Parametry techniczne jednostki Nova Star
Rodzaj promu: ro-pax.
Rok i miejsce budowy: 2011 w stoczni ST Marine, Singapur
Tonaż: GT 27 744, NT 12 106
Wymiary: długość 161 m, szerokość 25,6 m
Zanurzenie: 6,20 m
Prędkość: 21,0 węzłów
Załadunek: od dziobu i od rufy
Dane techniczne: silniki główne: 4 x 5600 kW, silniki pomocnicze: 3 x 1540 kW, stery strumieniowe: 2 x 1500 kW
Pojemność ładunkowa: 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych, łącznie 2 790 m
Miejsca pasażerskie: 1 215
Kabiny pasażerskie: 4-osobowe: 156, lux 4-osobowe: 7; łącznie 652 miejsca noclegowe
Fotele lotnicze: 254