Zarząd Portu Gdynia przedstawił wyniki finansowe za ubiegły rok oraz plany inwestycyjne na kolejne lata. Priorytetem rozwoju Portu Gdynia pozostaje budowa Drogi Czerwonej, budowa obrotnicy, Portu Zewnętrznego oraz dalsza modernizacja nabrzeży.
Port Gdynia w dobrej kondycji finansowej
W 2017 roku Port Gdynia w 2017 przeładował 21,2 mln ton roku ładunków, co stanowi rekord w historii portu. Zysk netto przekracza 77 mln zł i jest wyższy aż o 28 proc. w porównaniu do wyniku uzyskanego w 2016 roku.
– Cieszą nas obecne rekordy, bo pokazują, że przyjęta strategia rozwoju jest słuszna i podążamy właściwą drogą. Tak dobre wyniki są rezultatem konsekwentnej realizacji celów zawartych w Strategii rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku. Przybliża nas to również do realizacji sztandarowego projektu inwestycyjnego Portu Gdynia, czyli budowy Portu Zewnętrznego. Jest to projekt skomplikowany, ale nie boimy się wyzwań. Wiemy, że przyniesie realne wpływy do budżetu państwa i samego miasta Gdyni. Zadbamy o jego poparcie i będziemy kontynuować rozmowy z potencjalnymi inwestorami – uważa Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Najpilniejsze inwestycje w porcie
Przed Portem Gdynia spore wyzwania. W najbliższym czasie priorytetem pozostaje budowa publicznego terminalu promowego, przebudowa Nabrzeża Helskiego, budowa obrotnicy i poszerzenia wejścia wewnętrznego, jak również pogłębienie akwenów portu wraz z zabezpieczeniem nabrzeży. Realizacja tych przedsięwzięć przyczyni się do jeszcze lepszego dopasowania oferty portu do oczekiwań klientów, a w konsekwencji wzmocni pozycję konkurencyjną Portu Gdynia wśród portów Regionu Morza Bałtyckiego.
– W latach 2018 – 2020 planowana jest realizacja inwestycji o wartości ponad 1 mld zł, z czego ok. 345 mln zł ma być wydane w tym roku. Dzięki funduszom unijnym, dostępności finansowania zewnętrznego oraz zainteresowaniu portem inwestorów branżowych, długofalowy program modernizacji i rozwoju Portu Gdynia ma znaczące szanse powodzenia stwierdza Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Liczba zawinięć w 2017
Ubiegł rok upłynął pod znakiem większej liczby zawinięć statków (3540 w 2017 r. wobec 3501 w 2016 r.), z czego największy wzrost dotyczył promów i kontenerowców. Zwiększeniu uległ również średni tonaż masowców zawijających do portu w Gdyni. W 2017 w Porcie Gdynia przeładowano aż o 40% więcej węgla i koksu oraz prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku. Od maja do września 2017 roku przy Nabrzeżu Francuskim cumowało 41 jednostek z prawie 90 tysiącami pasażerów na pokładach.
Anna Łopion