Poezja absurdu i Mozart nad morzem: Opera na Zamku ponownie na ekranach
W kwietniu, po pięknym wiosennym koncercie chóru, zobaczymy jeszcze trzy wydarzenia artystyczne online Opery na Zamku. Będą to: recital Klucz do poezji z niezwykle rzadkim repertuarem, opera buffa Così fan tutte W.A. Mozarta oraz spektakl baletowy Wizje miłości/Mity w choreografii Zofii Rudnickiej do muzyki F. Chopina i K. Szymanowskiego. Opera zaprasza na spotkania ze sztuką wysoką i życzy Państwu wielkich wzruszeń.
Niestety kultura znowu musi wrócić na ekrany. Ale Opera na Zamku na pewno zapewni w kwietniu swoim miłośnikom piękne doznania artystyczne.
Od 10 do 12 kwietnia będzie można obejrzeć recital Klucz do poezji w wykonaniu sopranistki Ewy Olszewskiej i pianistki Olgi Bilej z muzyką Benjamina Brittena oraz teatr absurdu Erika Satiego, Manuela Rosenthala, Julesa Masseneta i Claude’a Debussy’ego.
Ewa Olszewska mówiła: „Gdyby ktoś zapytał, dlaczego zdecydowałyśmy się na cykl Benjamina Brittena Les Illuminations, op. 18., powiedziałabym, że dlatego, ponieważ muzyka Benjamina Brittena jest niezwykła i w zjawiskowy sposób tłumaczy poezję Arthura Rimbauda, poezję bardzo trudną, często nieprzeniknioną, zmysłową, czasem erotyczną, poezję fantasmagoryczną. (…) Gdyby ktoś chciał wiedzieć, dlaczego zdecydowałyśmy się z Olgą na muzykę francuskich kompozytorów, powiedziałabym, że jest w niej tyle piękna, delikatności, subtelności, a zarazem dowcipu i absurdu, że trudno z tego nie skorzystać i nie podzielić się tym z innymi”.
17 i 18 kwietnia zobaczymy online operę komiczną Così fan tutte W.A. Mozarta. Operę, która w czasach genialnego kompozytora wywołała prawdziwy skandal obyczajowy: zamianą partnerek, lawiną pomyłek, miłosnym czworokątem… Reżyser w swojej inscenizacji zabiera widzów do jakiegoś upalnego kraju śródziemnomorskiego na wakacje. Tam namiętności wybuchają jeszcze mocniej niż gdziekolwiek indziej. Opera buffa bawi, ale pod przykrywką komedii można znaleźć głębokie przesłanie. Jacek Papis tak mówił o szczecińskiej inscenizacji: „Ta opowieść jest badaniem, czym naprawdę jest miłość, na czym tak naprawdę opiera się związek między ludźmi. Myślę, że początkowo to uczucie jest tu bardzo powierzchowne, jest zauroczeniem, »wyobrażeniem miłości«. A związek dwojga ludzi opiera się na wspólnym przeżyciu różnych rzeczy, także rozczarowań. I dopiero żyjąc wspólnie można tę miłość ugruntować. Właśnie tę rozpiętość badają w Così fan tutte librecista i kompozytor. To, że bohaterowie są ludźmi »z krwi i kości« wcale ich nie osłabia, wręcz przeciwnie – wiemy, że są tacy jak my”.
Dostęp do wydarzeń przez stronę www.opera.szczecin.pl
24 i 25 kwietnia zobaczymy spektakl baletowy Wizje miłości/Mity. Pierwsza część wieczoru to taneczna historia pięciu kobiet w różnym wieku. Ujrzymy je w parku, pogrążone w zadumie i zatrzymane w kadrze. Stopniowo poznamy marzenia, nadzieje i oczekiwania bohaterek: Dziewczynki, Panienki, Młodej, Dojrzałej i Przegranej. Pragnienia każdej z nich są ponadczasowe jak muzyka Chopina. Wybrane utwory kompozytora, w tym preludia – fortepianowe miniatury, należące do najpiękniejszych dzieł muzycznych artysty, stworzą nastrojowe tło dla pełnego wirtuozerii tańca klasycznego oraz emocjonującej podróży w głąb kobiecej duszy.
Druga część spektaklu to świat antycznej mitologii, w której fantastyczne przemiany bóstw i herosów wyjaśniają zachodzące w przyrodzie zjawiska. Ujrzymy tragedię zakochanego w sobie Narcyza oraz metamorfozy leśnych nimf uciekających przed zalotami lubieżnych bożków. Każdy mit to inny obraz, taniec i nastrój. Wszystkie doskonale oddają poezję hipnotyzującej muzyki Szymanowskiego, charakteryzującej się niezwykłą kolorystyką brzmieniową i dramatycznością. Neoklasyczny taniec podkreśli walory genialnej muzyki i w pełni zilustruje nadprzyrodzone przemiany mitycznych bohaterów. Reżyseria i choreografia Zofia Rudnicka.
Wydarzenie będzie dostępne na VOD e-wejściówki przez stronę www Opery na Zamku.
Spektakl współorganizowany przez Instytut Muzyki i tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2021.
Opera na Zamku przygotowuje się też na spotkanie z publicznością na żywo. Sytuacja wciąż się zmienia, zatem prosimy melomanów o śledzenie strony internetowej teatru. Liczymy jednak, że wkrótce będziemy mogli powiedzieć nie „do usłyszenia”, a do zobaczenia”.
Działalność Opery na Zamku w Szczecinie jest współfinansowana przy Wsparciu ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.