Największy polski operator logistyczny i drugi pod względem wielkości w Unii Europejskiej operator towarowych przewozów kolejowych – PKP Cargo zanotował w ubiegłym roku przychody na poziomie 4,6 mld złotych. To o 7 proc. więcej niż w 2014 roku (4,3 mld zł). Jednak zysk netto spółki spadł w tym czasie aż o 60 proc., do 31 mln zł z 276 mln zł w 2014 r.
Gorszy wynik, jeśli chodzi o zysk netto, to przede wszystkim konsekwencja jednorazowego odpisu z tytułu utraty wartości aktywów w wysokości 177 mln. A to z kolei rezultat głębokiego kryzysu na rynku surowców, w tym głównie węgla, a także innych negatywnych czynników zewnętrznych.
– Działając na bardzo wymagającym i konkurencyjnym rynku skupiliśmy się na realizacji strategicznych celów. Zwiększyliśmy przewozy i przychody. Nasze udziały rynkowe są stabilne, zwielokrotniliśmy obecność poza granicami kraju. To wszystko sprawiło, że mimo dokonanych odpisów z tytułu utraty wartości dotyczących rzeczowych aktywów trwałych, taboru kolejowego oraz zapasów, uzyskaliśmy satysfakcjonujące wyniki finansowe i operacyjne – mówi Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP CARGO.
W 2015 r. Grupa PKP CARGO przewiozła ponad 116 mln ton towarów, o 5 proc. więcej niż w 2014 r. Przewozy realizowało pięć podmiotów z grupy kapitałowej: PKP CARGO, PKP CARGO SERVICE oraz trzech przewoźników wchodzących w skład należącej do PKP CARGO Grupy AWT, działających w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Warto zwrócić uwagę na rozwój przewozów Grupy poza granicami Polski, które wyniosły łącznie 12 mln ton. W ujęciu rocznym (przy niskim poziomie bazowym) oznacza to wzrost o 344 proc.
W 2015 roku towarowi przewoźnicy kolejowi zmierzyli się z bardzo wymagającymi warunkami rynkowymi. Na przewozy kolejowe w tym okresie wpływały m.in. opóźnienia w rozpoczęciu dużych inwestycji infrastrukturalnych, skutkujące mniejszymi przewozami kruszyw, kryzys na rynku surowców oraz spowolnienie gospodarcze Chin, odzwierciedlone w spadku przewozów metali i koksu, konflikt na Ukrainie w rejonie Donbasu, widoczny w mniejszych przewozach metali, strajki w śląskich kopalniach na przełomie stycznia i lutego oraz wydarzenia kształtujące przewozy węgla: niższe wydobycie węgla spowodowane wysokim poziomem zapasów. W efekcie rynek towarowych przewozów kolejowych w Polsce zmniejszył się w ujęciu rocznym o blisko 2 proc.
W strukturze towarowej PKP CARGO w 2015 roku tradycyjnie dominowały węgiel i koks (46 proc. pracy przewozowej). W dalszej kolejności były to: kruszywa i materiały budowlane oraz metale i rudy. Ważnym elementem działalności PKP CARGO w ubiegłym roku były też przewozy intermodalne (wzrost o 11 proc. w stosunku do 2014 r.).
Dla przewoźników towarowych szansą na zwiększenie skali działalności w obiecującym segmencie intermodalnym jest połączenie kolejowe Chin z Europą, tzw. Nowy Jedwabny Szlak. Grupa PKP CARGO bierze udział w realizacji tego projektu, współtworząc blisko 20 połączeń tygodniowo wzdłuż linii Wschód-Zachód i transportując kontenery od granicy z Białorusią do Niemiec, Holandii oraz krajów Europy Południowej, a także w odwrotnym kierunku.
Wzmocnieniu pozycji PKP CARGO w segmencie intermodalnym służyły przeprowadzone w 2015 r. kluczowe inwestycje infrastrukturalne i taborowe. Już dziś Grupa PKP CARGO dysponuje rozbudowaną siatką terminali intermodalnych w Polsce i Czechach.
W 2015 r. PKP CARGO powiększyło za blisko 7 mln zł nowoczesny terminal kontenerowy w Poznaniu Franowie, codziennie przeładowujący kontenery transportowane między północą a południem kraju, oraz rozpoczęło rozbudowę strategicznego terminala intermodalnego w Paskowie pod Ostrawą. To obiekt obsługujący m.in. zagłębie samochodowe w Czechach, Słowacji i południowej Polsce.
W 2015 r. PKP CARGO podpisało historyczną umowę na zakup za 330 mln zł 15 lokomotyw wielosystemowych do obsługi ruchu transgranicznego. To pojazdy umożliwiające przewóz towarów przez obszar kilku państw bez zmiany lokomotywy. Pierwsze sześć nowych maszyn już rozpoczęło obsługę połączenia na linii Polska-Niemcy. Kolejne będą wykorzystywane do przewozów węgla, kontenerów, samochodów i innych towarów do Holandii, Austrii, Czech, Słowacji i Węgier.
Ważnym dla spółki wydarzeniem ubiegłego roku było przejęcie spółki AWT, jednego z największych prywatnych przewoźników kolejowych w Europie, oraz podpisanie umowy na zakup aktywów kolejowych PKN Orlen. Uzupełnieniem przejęć było nawiązanie strategicznej współpracy z HŽ Cargo, narodowym przewoźnikiem Chorwacji, dające PKP CARGO dostęp do portów Adriatyku.
– Rok 2016 jest pierwszym rokiem, w którym realizujemy nową strategię Grupy PKP CARGO. Będziemy analizować uzyskiwane efekty, w szczególności pod kątem opłacalności ponoszonych nakładów. Jeżeli sytuacja w otoczeniu zewnętrznym będzie się zmieniać w sposób wymagający reakcji z naszej strony, będziemy strategię aktualizować, zawsze mając na uwadze interes spółki i jej akcjonariuszy – podkreśla Maciej Libiszewski, prezes Zarządu PKP CARGO.