PLK inwestują w lepsze połączenia z portami

Jednym z czołowych założeń inwestycyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe SA. w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 jest poprawa dostępu kolejowego do dużych portów morskich w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu.

Prace obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego. Na poprawę dostępu do portu Gdynia PLK planują przeznaczyć 850 mln zł, portu Gdańsk 600 mln zł, natomiast koszt realizacji inwestycji poprawy dostępu do portu Szczecin i Świnoujście wynosi ok. 640 mln zł.

Realizacja projektów poprawi parametry techniczno-eksploatacyjne, zwiększy przepustowość oraz zlikwiduje ograniczenia prędkości. Na ważnych trasach towarowych, np. linii E 65 (tzw. „Węglówka”), łączącej Śląsk z Trójmiastem i linii E 59 („Nadodrzanka”), łączącej Szczecin z Wrocławiem i południową granicą, pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

Inwestycje przyczynią się do poprawy warunków obsługi przewozów intermodalnych oraz zwiększą bezpieczeństwo i płynność prowadzenia ruchu w Korytarzu Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie. Lepsze i efektywniejsze połączenie portów z siecią kolejową na terenie Polski oraz krajów Europy jest kluczowe zarówno dla dalszego rozwoju portów, jak i poprawy konkurencyjności transportu kolejowego.

Zarządca infrastruktury w celu poprawy dostępności kolejowej do portów morskich, w ramach nowej perspektywy unijnej, modernizuje linię E 59 na odcinku Wrocław – Szczecin („Nadodrzanka”). Obecnie trwają m.in. prace koło Głogowa. Na poprawę odcinków linii Bytom Odrzański – Głogów oraz Głogów – Rudna Gwizdanów PLK przeznaczyły około 100 mln zł. Linia należy do kluczowych tras kolejowych w naszym kraju. Stanowi ważny element korytarza transportowego E 59 łączącego Skandynawię z południem Europy.

Kolejnym ważnym szlakiem towarowym, który zostanie wyremontowany, jest linia 131, będąca magistralą łączącą Zagłębie Śląsko-Dąbrowskie z wybrzeżem. Planowane inwestycje dotyczą również odcinka Bydgoszcz – Trójmiasto, obejmującego m.in. linię nr 201. Prace na tej linii obejmą m.in. elektryfikację na odcinku Maksymilianowo – Gdynia. Inwestycja ma na celu poprawę parametrów i przepustowości, co umożliwi skierowanie pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem bardzo obciążonego odcinka Gdynia – Gdańsk – Tczew. Obecnie na wszystkie projekty realizowane jest studium wykonalności, a realizacja przewidywana jest na lata 2018-2022.


Opublikowano

w

przez

Tagi: