Remontowa Shipbuilding ukończyła supernowoczesne statki

W kwietniu br. w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku zakończono budowę dwóch supernowoczesnych statków o specjalistycznym przeznaczeniu. Pierwszy z nich to wielozadaniowa jednostka dla sektora offshore typu AHTS – „Avalon Sea”. Z kolei drugi, to najdroższy w przeliczeniu na tonę nośności statek w historii polskiego przemysłu okrętowego – kablowiec „Siem Aimery”. Oba pozytywnie przeszły próby morskie i zostały przekazane swoim armatorom.

 „Avalon Sea” to statek zaprojektowany do obsługi platform wydobywczych w ciężkich warunkach arktycznych. Powstał na zlecenie kanadyjskiej kompanii żeglugowej Secunda Canada. Jest to jednostka uniwersalna, mająca oprócz swojej podstawowej funkcji transportowej także i inne bardziej skomplikowane zadania, w tym obsługę kotwic oraz monitorowanie sytuacji lodowej wokół platform z możliwością nieznacznej korekty gór lodowych, które znajdą się na kursie kolizyjnym z konstrukcją offshorową. Statek będzie pracował w długoletnim czarterze w koncernie paliwowym ExxonMobil przy obsłudze złóż ropy naftowej i gazu Hibernia oraz Hebron w rejonie Labradoru i Nowej Fundlandii.

„Avalon Sea” powstał według projektu firmy Rolls Royce. Ma długość ponad 87 metrów oraz nośność ok. 4 tys. ton. Z nowinek technologicznych, jakimi charakteryzuje się statek, warto wymienić specyficzny kształt kadłuba i dziobu, typu wave piercing (przecinacz fal) oraz opatentowany przez projektantów z Rolls Royce’a nowy projekt mostku typu unified bridge.

Właściciel „Avalon Sea”, Secunda Canada, to kanadyjski armator z branży offshore, zajmujący się obsługą morskich pól wydobywczych, znajdujących się na Atlantyku, przy wschodnim wybrzeżu Kanady. W swojej flocie posiada sześć statków (nie licząc „Avalon Sea”), w tym trzy jednostki wybudowane w Stoczni Szczecińskiej w latach 80. XX wieku jako tzw. neftiegazy i przebudowane następnie na typowe offshory. Firma ma swoje główne biura w St. Johns oraz Halifaxie. Jej kompanią „matką” jest norweska Siem Offshore.

Drugi ze statków oddanych w kwietniu br. przez stocznię Remontowa Shipbuilding, to tzw. kablowiec „Siem Aimery”. Powstał na zlecenie wspomnianej już norweskiej kompanii Siem Offshore dla jej spółki Siem Offshore Contractors. Umowę z polską stocznią podpisano w kwietniu 2013 roku, a według pierwotnych zapisów kontraktowych statek miał powstać w kwietniu 2015 roku. Koszt budowy wyceniono na ok. 85 mln dolarów.

„Siem Aimery” to jednostka typu Cable Lay Vessel (CLV). Została zaprojektowana przez norweskie biuro VARD Design, należące obecnie do włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri (wcześniej w koreańskiej grupie STX). Z kolei dokumentację roboczą opracowano w polskim biurze projektowym Remontowa Marine Design & Consulting z grupy REMONTOWA.

Położenie stępki miało miejsce w grudniu 2013 roku, a wodowanie – w październiku 2014 r. Statek ma długość 95,3 m i szerokość 21,5 m. Jego głównym wyposażeniem pokładowym są dwie tzw. karuzele, czyli bębny, na które nawijane są kable kładzione przez statek na morskim dnie. Łączna waga kabla na obu karuzelach może wynieść 4250 ton. Skomplikowane operacje jednostki na morzu będzie przeprowadzać załoga licząca 60 osób.

„Siem Aimery” ma nowoczesny napęd spalinowo-elektryczny o dużej efektywności eksploatacyjnej, przy niskim zużyciu paliwa i emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Doskonałe zdolności manewrujące jednostki zapewniają dwa stery strumieniowe oraz jeden pędnik azymutalny chowany w kadłubie. Z kolei jej dzielność morską poprawia specjalny zaostrzony kształt dziobu.

Właściciel statku – kompania Siem Offshore – to globalny potentat sektora offshore. Obecnie posiada 54 jednostki o różnym przeznaczeniu, pracujące w górnictwie morskim. Główna siedziba firmy znajduje się w Kristiansand w Norwegii, ale ma ona także swoje przedstawicielstwa w Polsce (Gdynia), Brazylii, Niemczech, Holandii, USA, Ghanie, Indiach i Australii.

Siem Offshore od kilku lat blisko współpracuje ze stocznią Remontowa Shipbuilding. W polskim zakładzie norweski armator ulokował m.in. kontrakt na budowę czterech offshorowych jednostek typu PSV (Platform Supply Vessel) z napędem dual-fuel. Pierwszy z nich – „Siem Pride” został oddany do eksploatacji w listopadzie ubiegłego roku i obecnie pracuje na Morzu Północnym na polach wydobywczych Draugen i Ormen Lange.

remontowa-shipbuilding-ukonczyla-supernowoczesne-statki-1 remontowa-shipbuilding-ukonczyla-supernowoczesne-statki-2

Ewaryst Iwanowski


Opublikowano

w

przez

Tagi: